Lite för händelserik söndagskväll

Jag är allt för händelserika kvällar, tro mig. Men en söndagkväll vet jag inte riktigt om den ska vara så här händelserik.

Det har varit en väldigt lugn dag i det stora hela, ni vet tagit det lugnt, druckit kaffe, ätit mat och bara hängt med familjen. Jag gick till mitt rum vid 8 tiden, pratade med Lovisa i telefon ett tag och efter det glodde jag bara på lite Per Morberg. Vad kan klockan varit, runt halv elva kanske? Lite tidigare än det till och med. Iallafall då hör jag Anna ropa på mig ifrån trappan. Jag kommer ut, ser henne springa uppför resten av trappstegen mot barnens rum samtidigt som hon säger det brinner i skorstenen. Iain kommer tätt på och båda tar upp barnen. Jag drar samtidigt på mig varmare kläder och tar mig snabbt ut.

Så där satt vi utanför huset i kanske 40 minuter. Eller en halvtimme, var för upptagen med att kolla på brandmännen när de släckte elden. Då kom iallafall Iain ut och sa att det var okej att komma in igen. Barnen somnade på en gång, men medan de jobbade vidare på att släcka det sista stod jag och Anna i köket och pratade och gjorde te åt brandmännen. Barnens kusin Christine har varit här i en vecka och ska vara här den här veckan också. Hon hade iallafall varit barnvakt åt hennes andra kusiner ikväll så hon blev hyfsat chockad när hon kom tillbaka och såg en brandbil, folk på taket och rök från taket. Men sen såg hon mig i köksfönstret och förstod att det inte var så illa. 

Nu har de hur som helst släckt allt och åkt iväg. Iain sa att de hade sagt att det var en väldigt liten chans att det hade spridits till resten av huset eftersom det är ett stenhus och skorstenen var så pass isolerad från huset. Det hade till och med slocknat av sig själv, det hade bara tagit x antal timmar. Så det är skönt att det inte var värre än så här.





Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar